تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۱۰
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۵۷۱۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کوچ سرمایه گذاران بومی از فارس| سایه سنگین بروکراسی بر معادن

‌می‌متالز - استان فارس در حالی از نظر تعداد معادن و میزان استخراج رتبه چهارم کشور را دارد که برخی از سرمایه گذاران بزرگ فارسی به استان‌های دیگر کوچ کرده اند.

به گزارش می‌متالز، فارس دارای ظرفیت‌های معدنی بسیار مانند ماسه، سنگ، مس، آهن، کرومیت و دولومیت، خاک نسوز، نیکل و... است. بر اساس آمار‌های رسمی موجود این استان، جزو استان‌های چهارم و پنجم کشور در حوزه معادن است. یکی از پتانسیل‌های فارس در حوزه معادن مربوط به خاک نسوز این استان است به گونه‌ای که بیش از ۹۰ درصد کل خاک نسوز کشور را در خود جای داده است.

اما با توجه به ظرفیت‌های معدنی بسیاری که در استان فارس وجود دارد، اما کارشناسان بر این باورند که معادن سهم بسیار ناچیزی در اقتصاد استان دارند و دلیل آن را خروج مواد معدنی به صورت خام از فارس می‌دانند.

با توجه به شرایط خاص استان فارس برخی از کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که باید از ظرفیت معادن برای توسعه فارس استفاده شود تا این استان بتواند در حوزه معادن به آن نقطه‌ای که شایسته است برسد.


۶۰۰ معدن در فارس دارای پروانه بهره برداری


رئیس سازمان صمت استان فارس با اعلام اینکه ۶۰۰ معدن در این استان دارای پروانه بهره برداری هستند، گفت: سرمایه‌گذاری در این معادن حدود ۷ هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال است و برای هشت هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.


حمید رضا ایزدی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۷ نوع ماده معدنی شناسایی شده در استان وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد ۲۳ نوع سنگ آهک، مارن، سنگ گچ، مرمریت، سنگ چینی، خاک نسوز، خاک صنعتی، نمک آبی و سنگی، سیلیس، کوارتزیت، منگنز، سرب و... در حال بهره‌برداری است.

فارس از نظر تعداد معادن و میزان استخراج در کشور رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده و از نظر ذخایر معدنی رتبه هفتم کشور را داراست

وی با اشاره به اینکه استان فارس از نظر تعداد معادن و میزان استخراج در کشور رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده، بیان کرد: از نظر ذخایر معدنی رتبه هفتم کشور و از جمله استان‌هایی است که بالاترین میزان کشف‌های معدنی کشور را داراست.

رئیس سازمان صمت استان فارس با اشاره به اینکه با بیان اینکه بیشتر معادن اصلی استان آهک، شن و ماسه هستند، گفت: البته در برخی از نقاط استان به ویژه شمال فارس دارای معادن بسیار خوبی هستیم به گونه‌ای که ۹۰ درصد از خاک نسوز کشور در این مناطق است.

ایزدی بیان کرد: این معادن خاک نسوز بیشتر در کارخانه‌های کاشی، سرامیک و... استفاده می‌شود و دارای کارخانه‌های خوبی در نقاط شمالی استان از جمله آباده، اقلید، خرمبید و... وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به برخی دیگر از پتانسیل‌های معدنی استان فارس تاکید کرد: در منطقه نی ریز، کوار و... نیز معادن بسیار خوبی وجود دارد که این معادن ارزش افزوده ماده معدنی صنایع پایین دستی خودش را تامین می‌کند و بعضا به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود.


استفاده ۲۰ درصدی از تخفیف در صنایع معدنی برای حمایت از سرمایه گذاری


رئیس سازمان صمت استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری برای صنایع معدنی پایین دستی، ادامه داد: در این راستا به فرمانداری‌ها ابلاغ شده که از قانون استفاده ۲۰ درصدی از تخفیف در صنایع معدنی برای حمایت از سرمایه گذاری در این حوزه استفاده کنند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه اندازی یک واحد تولیدی سنگ کرومیت در شهرستان نی ریز بیان کرد: در این راستا قرار است این واحد تولیدی در سال جاری به بهره برداری برسد و به طور حتم از نظر اقتصادی و اشتغالزایی دستاورد‌های زیادی را به همراه دارد، زیرا در صنایع مختلفی استفاده می‌شود.

ایزدی بر لزوم ایجاد واحد‌های صنایع معدنی که مواد معدنی مورد نیاز آن‌ها از معادن استان است، تاکید کرد و ادامه داد: این اقدام علاوه بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده، اشتغال پایداری را به همراه دارد.

معادن این استان از اصلی‌ترین محور‌های توسعه است و باید تدابیر ویژه‌ای برای جذب سرمایه گذار اتخاذ شود

رئیس سازمان صمت استان فارس با بیان اینکه امروزه معدن به عنوان یکی از محور‌های اصلی توسعه در کشور به شمار می‌رود، گفت: معادن در این استان از اصلی‌ترین محور‌های توسعه است و باید تدابیر ویژه‌ای برای جذب سرمایه گذار اتخاذ شود تا از خام فروشی جلوگیری شود و بهره وری حداکثری را داشته باشیم.

ایزدی همچنین در خصوص نقشه راه معدن نیز توضیح داد: در این راستا نیز نقشه‌های خوبی با توجه به پتانسیل‌های استان در حوزه معادن برای هر شهرستان ایجاد خواهد شد تا از این طریق برای جذب سرمایه گذار اقدام کرد.


سرمایه گذاران فارسی در استان‌های دیگر


نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی مهم استان فارس گفت: این استان در حوزه معادن دارای ظرفیت‌های زیادی است که متاسفانه به دلیل تنگ نظری‌های برخی از مسوولان و محدودیت‌های طبیعی با مشکلات زیادی روبه روست.

بسیاری از واحد‌های بزرگ صنعتی استان مانند فاتح صنعت و ... برای سرمایه گذاری به استان‌های مانند سیستان و بلوچستان و کرمانشاه رفته اند

جعفر قادری افزود: متاسفانه در حوزه صدور مجوز‌های اکتشافات معدنی در استان فارس سخت گیری‌های زیادی وجود دارد به گونه‌های که بسیاری از واحد‌های بزرگ صنعتی استان مانند فاتح صنعت و ... برای سرمایه گذاری به استان‌های مانند سیستان و بلوچستان و کرمانشاه رفته اند و حاضر نیستند در استان خودمان سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به برخی از مشکلات موجود برای سرمایه گذاران در حوزه معادن توضیح داد: واحد‌های معدنی استان به دلیل برخی از مشکلات قادر به تامین مواد اولیه و خام نیستند و همین موضوع مشکلات عدیده‌ای را برای آن‌ها به وجود آورده است.


با چاشنی مهربانی با سرمایه گذار برخورد شود


نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های ذی ربط باید همکاری بیشتری با واحد‌های معدنی داشته باشند، ادامه داد: برای جذب سرمایه گذار باید دستگاه‌های ذی ربط با چاشنی مهربانی با سرمایه گذار برخورد کنند نه اینکه با اقدامات خود باعث فرار سرمایه از استان فارس شوند.

وی بیان کرد: متاسفانه مسوولان در فارس به جای اینکه به دنبال ایجاد جاذبه برای سرمایه گذار باشند به دنبال فراری دادن او هستند.

قادری با اشاره به اینکه حجم زیادی از مواد معدنی فارس خام فروشی می‌شود، گفت: باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه استان استفاده کرد نه اینکه این ظرفیت‌ها را به حال خود رها کنیم.

با توجه به اینکه استان فارس در حوزه معادن دارای ظرفیت‌های زیادی است ضروری است دستگاه‌های ذی ربط با ارائه بسته‌های تشویقی نسبت به جذب سرمایه گذار در این استان اقدام کنند، زیرا این امر علاوه بر توسعه اقتصاد فارس اشتغالزایی زیادی را به همراه خواهد داشت و از کوچ سرمایه گذاران فارسی به سایر استان‌ها جلوگیری خواهد کرد.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده